söndag 27 februari 2011

En fin te-stund

beskrivs av Andrea med bloggen Fru Svensson.
Detta bidrog till att hon vann tävlingen hos Ordsamling med vinster från TEFROSSA.
'
Stort grattis Andrea, din historia är jättefin!
Varsågoda, här kommer den:
*
Jag och min bästa vän, min närmsta väninna, väntade barn ihop. Vi mådde dåligt, skrattade, log, drömde, grät och stöttade varandra ihop. Vi bodde också grannar, närmare än så kan man inte gärna komma. De testunder vi hade, nästan varje dag efter att ha mötts upp efter att vi lämnat våra stora barn, de var så rofyllda, så fyllda av lycka och vänskap och jag saknar dem så hett. Vi var hemma hos henne för att få alldeles tyst och lugn och ro. Hon kokte på traditionellt vis, i en kastrull på spisen. I stora gröna koppar som rymmer mycket te. En skvätt mjölk ur en antik mjölkkanna, litet honung och det bästa sällskapet en tjej kan ha. Långa pratstunder och gott te, kopp efter kopp, hela förmiddagar och vips var klockan halv tre och det var dags att hämta på dagis. Som jag saknar det nu när hon flyttat. Våra testunder där var det bara vi, hon och jag, like peas and carrots. Spontant och oplanerat men ändå en outtalad tradition. Det kan jag aldrig få tillbaka men jag kommer alltid att minnas.
*


1 kommentar:

Marie//Tekla Maräng sa...

Så vacker duvnäsviken är i vinterskrud.
Har saknat dig på bloggen så välkommen tillbaks.
Pelargonen var så fint tecknad.
Kram:)